21 ژوئیه 2023 - علیرغم مطالعاتی که نشان دهنده ی تأثیر مضر نوشیدنی های انرژی زا بر سلامتی است، محبوبیت نوشیدنی های انرژی زا هر ساله، به ویژه در میان جوانان مانند دانشجویان، در حال افزایش است.

مطالعه اخیر که در مجله Discoveries منتشر شده است، تأثیر مصرف کوتاه مدت نوشیدنی انرژی زا بر آپولیپوپروتئین B، گلوکز پلاسما، ضربان نبض و شاخص توده بدنی (BMI) را در بین دانشجویان روشن کرده است.

محققان دانشگاه  Nnamdi Azikiwe، در نیجریه نشان دادند که مصرف نوشیدنی های انرژی زا باعث تغییرات قابل توجهی در ضربان نبض، BMI، آپولیپوپروتئین B و سطح گلوکز پلاسما می شود که ممکن است پیامدهای بالینی مهمی برای مصرف کنندگان نوشیدنی انرژی زا داشته باشد.

آنها پیشنهاد کردند که مردم بویژه افراد مبتلا به دیابت باید در مورد اثرات مصرف نوشیدنی های انرژی زا بر سلامتشان، آموزش ببینند. آنها اضافه کردند که اگر اجتناب از مصرف نوشیدنی های انرژی زا غیرممکن است، حداقل باید در حد اعتدال مصرف شوند.

تیم تحقیقاتی دو نوع نوشیدنی معروف انرژی زا در نیجریه به نام های predator و fearless را به منظور بررسی تأثیر مصرف نوشیدنی انرژی زا بر سطح تری گلیسیرید، آپولیپوپروتئین سرم و سطح گلوکز پلاسما در دانشجویان انتخاب کردند. این نوشیدنی های انرژی زا نام های تجاری نوشیدنی های غیر الکلی هستند که هدفشان تامین انرژی است.

در این مطالعه،30 دانشجوی مرد به ظاهر سالم 18 تا 30 ساله، رضایت آگاهانه برای شرکت در این کار تحقیقاتی را امضا نمودند. آنها به طور تصادفی انتخاب و به دو گروه تقسیم شدند: گروهA (مصرف کنندگان نوشیدنی انرژی زا fearless، 15نفر) و گروه B(مصرف کنندگان نوشیدنی انرژی زا predator، 15 نفر).

این مطالعه به یافته های زیر منجر شد:

· پس از یک ماه مصرف "نوشیدنی انرژی زای fearless" کاهش قابل توجهی در ضربان نبض و شاخص توده ی بدنی در مقایسه با مقادیر پایه مشاهده شد.

· پس از دو هفته مصرف نوشیدنی انرژی زا fearless نسبت به سطح پایه، سطوح گلوکز پلاسما به طور قابل توجهی بالاتر و سطوح آپولیپوپروتئین B به طور قابل توجهی پایین تر بود.

· سطوح BMI و آپولیپوپروتئین B پس از دو هفته مصرف نوشیدنی انرژی زای predator به طور قابل توجهی کمتر بود، اما سطح گلوکز پلاسما به ترتیب پس از دو هفته و یک ماه مصرف نوشیدنی انرژی زای predator به طور قابل توجهی بالاتر بود.

· سطوح تری گلیسیرید، فشار خون سیستولیک، دیاستولیک، و آپولیپوپروتئینA در مصرف کنندگان نوشابه انرژی زای fearless و predator در ابتدا و بعد از دوره مطالعه، تفاوت معنی داری نداشت.

این مطالعه کاهش قابل توجهی در BMI و آپولیپوپروتئین B و افزایش قابل توجهی در سطح گلوکز پلاسما را نشان داد، اما سطح آپولیپوپروتئین A1 و تری گلیسیرید قبل و بعد از یک ماه مصرف نوشیدنی انرژی زای fearless و predator یکسان باقی ماند.

محققان نوشتند: در حالی که مصرف کوتاه‌مدت نوشیدنی‌های انرژی‌زای predator و fearless ممکن است تأثیرات خوبی بر سلامت قلب و عروق داشته باشد، ممکن است پیامدهای مهم و مضری برای دیابتی‌ها داشته باشد.

محققان به این نتیجه رسیدند که تحقیقات بیشتری باید در مورد تاثیر نوشیدنی های انرژی زا بر عملکردهای قلبی متابولیک انجام شود تا مکانیسم پشت یافته های ارائه شده در مطالعه فعلی بهتر درک و آشکار شود.

منبع:

https://medicaldialogues.in/diet-nutrition/news/energy-drinks-consumption-linked-to-substantial-and-detrimental-implications-for-diabetics-114670